sk

Ahoj Vladimír, na začiatok nám prosím prezraď ako si sa prvýkrát dostal k vizuálnym efektom a čo všetko predchádzalo tomu, kým si sa stal profesionálnym compositorom pracujúcim vo veľkých filmových štúdiách.

Zdravím na Slovensko a ďakujem v prvom rade za oslovenie na rozhovor. Ja som sa zaujímal o kreslenie a grafiku od malička, už keď som mal asi 10 rokov a mal prvý počítač Didaktik Gama, ktorý mal 80kb ram, som tam skúšal kresliť v Art Studio a cez programovací jazyk Basic kresliť príkazmi farebné čiary, autá, olympijske kruhy a podobne. Bolo to úžasne. Moje úplne prvé začiatky s VFX siahajú do roku 1996 keď som mal prvé graficke programy na PC ( 6x86, 32 MB ram,512 MB HDD) na ktorom som sa začal sám učiť Photoshop a 3D studio max R2.Toto boli uplne prvé začiatky a snažil som sa to naučiť, keďže som tušil že raz to bude dobré vedieť pre reklamu či film. V tom čase to ale bol problém lebo nebol ani internet, ani knihy ani žiadne iné zdroje. Museli sme iba pokus omyl technikou skúšať a učiť sa s pár ľudmi z mesta. Po strednej škole som nechcel ísť na vysoku školu ale som chcel školu v zahraničí. Na tu som si išiel neskôr zarobiť do Anglicka a tam som aj vyštudoval v Londýne pol roka špeciálny kurz na vizuálne efekty (2008). Odvtedy to prakticky robím do dnes. Pracoval som V Prahe, Anglicku a posledných 5 rokov žijem a pracujem v Kanade.

Na čom konkrétnom momentálne pracuješ, kde pôsobíš a aké aktivity tvoja pozícia zahŕňa? Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Ja som pred par týždňami skončil zmluvu v štúdiu Industrial Light & Magic a filmy Terminator: Dark Fate a Star Wars: The Rise of Skywalker. Momentálne sa venujem svojej online škole dokým nebudem mať zaujímavú ponuku z nejakého štúdia. V práci compositora je bežný deň veľmi podobný inej kancelárskej práci. Začína sa o 9 tej, s tým že okolo 10-11 mamé „dailies“ kde sa pozerajú zábery z predošlého večera a supervisor povie komenty, ktoré musíme počas dňa zapracovať, v poobedných hodinách býva často druhé „dailies“ a okolo 18 sa končí.
Ak nie je nadčas. Často sa stáva že nadčasy sú a ostavá sa robiť do 20, 22:00 ale robil som už aj do 5tej do rána, napríklad tento rok na konci Detective Pikachu.

Potrebuje človek pre prácu compositora prirodzený talent a dobré oko na poskladanie jednotlivých scén alebo sa to dá časom naučiť?

Dobré oko je výsledkom dlhoročného tréningu. To nema nikto na začiatku.To si treba odsedieť pri záberoch ale ešte viac je potrebné sedieť na dailies s tými správnymi supervisormi ktorí to robia 20-30 rokov a posunuli tento priemysel ďalej. Ich oko a skúsenosti a následne ich komenty ktoré nám dajú a nás ako compositorov naučia sledovať veci ináč, vidieť detaily atď.
To sú veci ktoré som nezažil v Prahe a u nikoho, čo som videl u supervisorov ako Ben Morris, Jonathan Fawkner, Seth Maury, Greg Buttler, Carey Villegas a veľa iných. S týmito všetkými som mal tu česť sedieť denne desiatky a stovky hodín a učiť sa od nich trénovať oko. Veľmi som rád že som mal tú česť ich spoznať. Keď si pozriete každého jedného imdb profil, tak zistíte prečo to píšem. Talent je len extra bonus ktorý je dobré mať ale 90% sa dá naučiť silou chcenia a vášňou. Kto má talent, ale na sebe nepracuje, ani zďaleka nedosiahne to čo ten čo talent možno nemá ale tvrdo na sebe pracuje cele dni aj noci keď ostatní spia. Vraj je to 10 000 hodín, ktoré keď človek strávi nad niečim, stane sa z neho profesionál v danej veci. Ja som 10 000 hodín prekonal v compositingu asi 2 až 3 roky od školy. Venoval som sa mu denne, aj po práci, aj cez víkend, čítal som knihy vo vlaku s tým spojené a dával som do toho všetko.

V súčasnosti sú niektoré filmové efekty tak prepracované, že ich voľným okom prakticky nie je možné identifikovať. Kam sa v budúcnosti ešte môže posunúť úroveň VFX a CGI efektov?

Vizuálne efekty už sú prepracované dosť, hlavne čo sa týka prostredí, budovy, autá, stromy, neživé veci, Tam sa to už skoro nemá kde posúvať. Takmer super realizmus je už aj pri CGI zvieratách a tento rok sa to dostane aj na ľudí. Zvieratá su prakticky na 99% už uveriteľné ak nemusia rozprávať čo zabíja ten pocit a ľudia boli doteraz ešte problém ale tento rok sa to podľa mňa prelomí alebo aspoň zapíše. Vďaka 4 filmom. Posúvať sa to ma stále ešte kam, budú vyššie rozlíšenia, väčšie nároky na animáciu, už nie primárnu ale skor sekundárnu, dokázať viac než len pohyb, ale aj jemnú mimiku a rôzne mikro pohyby tváre pri rozprávani a podobne.
Taktiež veľa filmov ktoré majú full CGI scény celé generované počítačom, majú tendenciu vyzerať ako hry a nie veľmi reálne. Toto všetko sa dá ešte vylepšiť.

Aký softvér a hardvér pri práci používaš?

Ako compositor výhradne pracujem s programom Nuke od firmy The Foundy, ovládam aj veľa iných programov, ale pre prácu compositora vo veľkom štúdiu je toto jediný program.
Počítač s 64 – 128 GB ram, 2 x 24“ monitory a tablet Wacom s perom na ľahšie ovládanie.

Filmové štúdiá často siahajú po tzv. motion capture procese, ktorý vie reálnych hercov napríklad výrazne omladiť alebo zmeniť na nepoznanie. Ocitneme sa raz v dobe, kedy už reálnych živých hercov nebude viac treba?

Toto sa ťažko predpovedá ako to dopadne, ale môj názor je taký, že nejde len o hercov ako osoby ale hlavne ako osobnosti. Reálni herci sú súčasť businessu, robia tvár tým filmom, sú ich hlasy, stretávajú sa prodcentmi a režisérmi, dostávajú ocenenia, robia pre nich promo, rozhovory, konferencie a celé promo. Toto keby odstrihli a boli by len CG postavy ktoré sa na nikoho nepodobajú nemajú dušu, názor, osobnosť nič, neviem si predstaviť ako by tie filmy pôsobili na ľudí...CGI by malo filmárom pomáhať robiť to čo sa nedá spraviť reálne. Podľa mňa CGI nikdy neslúžilo na to aby nahradilo realitu. Je ale možné že sa to raz stane a ak aj nie úplne tak možno z veľkej časti.

Aký je tvoj názor na deepfake videá, ktoré začínajú byť čoraz viac realistickejšie. Stretol si sa osobne s využitím tejto technológie?

Pri práci na fimoch nikdy. To je niečo na čo sa nikto nemôže spoliehať ako to dopadne. Naše nástroje čo robíme musíme mať plne pod kontrolou aby s tým dalo pracovať a upravovať podľa požiadaviek klienta. Niečo vygenerované cez Deepfakes môže vyzerať na prvý pohľad zaujímavo ale je nad tým veľmi nízka kreatívna aj iná kontrola a ovládanie. Ale umelú inteligenciu sme už vo vfx využili nedávno. Pri študentskom projekte kde sme robili Zem a snažili sa napodobniť zábery z USS z vesmíru, sme mali nejaké textúry zemegule a potrebovali sme kvalitnejšie mraky. Mňa napadlo použiť jeden nový plugin čo využíva A.I. a pomocou neho sme dostalitextúry čo mala 30k, rozdelených asi 25 kusov, po cca 5k a po následne aplikovaní pluginu sme mali z každého kusu 25k ale kvalitnejšie a s oveľa viac detailami, ktoré tam ten plugin dopočítal. Tým sme získali z 30k zrazu 25 x 30k , čiže 700k rozlíšenie textúry s peknými detailami a ostrou textúrou. Toto je jeden z nedávnych príkladov kedy sme to my v škole použili a hodilo sa to. Ale s Deepfakes skúsenosť nemám.

Ktorý zo súčasných filmov alebo seriálov považuješ za technologickú špičku z hľadiska digitálnych efektov?

Dlho to bol pre mňa z tých nových Avatar, myslím že aj Avatar 2 to zase posunie. Z tých posledných to je určite posledný diel Planéty opíc (War for the Planets of the Apes).
Čisto náhodou to natáčali vo Vancouveri kde žijem v okolitých lesoch a na ostrove a tento rok sme boli aj na tej pláži, na ktorej idú na koňoch Ten film podľa mňa je presne to ako má vyzerať kvalitný film a ako sa majú používať vizuálne efekty. Určite bol veľký posun vo VFX ajReady Player One alebo Alita ale práve v tých filmoch vidieť ešte že aj keď sú tie prostredia úžasne a skvele urobené, najlepšie ako sa dnes dá urobiť, robili to veď 2 najlepšie štúdia na svete , ILM a Weta, tak stále tam je priestor na zlepšenie aby to vyzeralo menej ako hra.

Ako prebieha spolupráca medzi režisérom a tímom vizuálnych efektov? Máš prístup k scenáru, resp. filmovému materiálu ešte počas samotného nakrúcania?

Tak celá komunikácia s klientmi ktorých súčasť je aj režisér ale nie len ten, je vedená s produkciou z daného tímu. Ktorý nám následne tlmočí ich požiadavky komenty, často máme aj natočené video rozhovory s nimi aby sme to lepšie pochopili a vždy to je aj v textovej podobe. Na niektorých projektoch som ale mal možnosť aj režiséra stretnúť osobne a byť na niekoľkých poradách s nimi. To sa ale nedeje bežne ale skôr výnimočne a oni prídu do vfx štúdia ak sa dejú nejaké väčšie zmeny, ak sa niečo pretáča alebo zásadne mení a potrebujú to vysvetlť osobne alebo sú iné komplikácie. Pre tvorenie efektov je často potrebné vedieť príbeh ale nie podrobne ale hlavne dané sekvencie na ktorých robíme. Tie musíme pochopiť lebo často my im dávame vzhľad ktorý ani producenti, klienti nevedia , oni vedia obsah ale nevedia vzhľad. My sa do ich vkusu a predstavy musím triafať. A nie je to vždy jednoduché :) Čo sa týka scenára, viem že VFX supervízor ma scénar k sekveciam ktoré ma štúdio na starosti. Možno aj celý film. Nám to potom tlmočí.

Akým spôsobom máte vyriešenú otázku bezpečnosti, aby natočené scény z filmu neunikli na internet ešte pred samotnou premiérou?

To asi žiadny vfx artist nechce spraviť. Nič by tým nezískal, naopak veľa by stratil. Okrem devastačnej pokuty, zničená reputácia v priemysle a koniec kariéry. Štúdia ale majú pre istotu samozrejme ochranu a väčšina štúdii má dvojitý system. Jeden na prácu, druhý na internet.
Čiže keď chce ísť niekto na internet musí sa prihlasíť cez špeciálnu virtuálnu mašinu, ktorá je odpojena od serverov čiže nič poslať nemôže. Je to celkom jednoduché a účinné zabezpečenie.

Stretol si sa počas kariéry s nejakou nezvyčajnou alebo kurióznou pracovnou požiadavkou, ktorá by ti dala zabrať viac ako zvyčajne?

Požiadavky boli rôzne ale v tomto ma veľmi už nič neprekvapí. Hlavne zo začiatku to boli rôzne atypické retuše a veci čo by človek nepovedal že bude treba retušovať, často krát aj pre nepozornosť štábu pri natáčaní. Tie veci aj trvali dlhšie občas.

Ako z tvojho pohľadu vnímaš pokrok virtuálnej reality a jej vplyv na filmovú alebo hernú tvorbu?

Virtuálna realita je asi hlavne pre hry, ja osobne si neviem predstaviť taký 2 hodinový film ale možno sa zmeni. Je to zaujímavé, ale podľa mna to aj ničí z časti ten klasický film, lebo potom sa ľudske vnemy sústredia na 3D priestor miesto toho aby sledovali dej a to ako to myslel režisér keď to točil a hlavne strihal. Film je hlavne o pocite, strihu a vyvolaní pocitov. VR mi príde skôr iba o pocit a ako zábava ale veľmi vhodné ako náuková forma kde sa dajú ukázať veci čo doteraz neboli možne z úplne inej perspektívy. Ja osobne nie som ale rád tej technólogii, lebo keď vidím desiatky mladých ľudí sedieť s helmami na hlavách miesto toho aby žili život vonku, reálny ako sme ho žili my je mi z toho dosť smutno.

Ktorý z filmov, na ktorých si sa podieľal bol z hľadiska výroby vizuálnych efektov najnáročnejší? Máš nejaký vysnívaný projekt, ktorého  by si sa chcel zúčastniť?

Veľa z filmov boli náročné na výrobu, prakticky všetky za posledných 5 rokov asi. Veľmi netypické a náročný bol film The Finest Hours kde som prvý krát robil lead compositora a za úlohu sme mali spraviť celý film s počítačovou vodou, podľa skutočnej udalosit. Obrovskú búrku, vlny a zábery čo do vtedy nikto v takej miere a rozsahu neurobil. Ďaľšia výzva bola aj Justice League film kde som bol taktiež lead compositor a mal som na starosti celú sekvenciu finálnej bitky v opustenom meste. Tá sekvencia sa menila počas výroby a menil sa aj režisér. Výsnívané veci sa mi asi splnili už ak nie všetky tak väčšina. Možno ešte práca na Avatarovi by potešila alebo niečo podobného rozsahu s jedným zo známych kvalitných režisérov ako napríklad Spielberg ešte raz alebo Nolan, Cameron, M. Bay ktorý ma oko na efekty, Jackson a podobne.

Založil si online školu vizuálnych efektov Compozitive VFX Academy. Čo by si poradil začínajúcim tvorcom, ktorí sa o tento obor zaujímajú, aké znalosti získajú absolvovaním akadémie a kde sa môžu uplatniť?

Compozitive práve minulý mesiac oslávila 3 roky existencie a ma do teraz cez 50 študentov. Je zameraná výhradne na compositing a všetko s ním súvisiace. Viac ako 15 študentov má už prácu na filmoch a reklame a je to 100 % tých ktorí ten kurz ukončili a spravili si portfólio a začali hľadať prácu. Niektorým bolo povedané že dokonca majú aj keď iba začali vedomosti nie ako juniori, ale ako mid či senior compositori. Je to najkomplexnejší kurz na compositing aký asi môže byť. Má cez 200 hodín a ja som ho urobil tak aby som bol ja s ním spokojný a ako by som chcel aby bol keby som dnes študent ja. Dal som do toho 20 rokov praxe všetky možné aj nemožné informácie čo som nazhromaždil. Je tam všetko od teórie farieb, perspektívy, cez extrakciu zelených a modrých pozadí, integrácia CGI elementov, pracovanie v 3D, retušovanie, aplikovanie optických efektov, tajné finty a triky, je to možné aplikovať aj na fotomontáže aj na akú koľvek prácu s fotkou alebo videom. Je tam veľa všeobecných rád ktoré sa hodia grafikom či iným odvetviam vfx. K dnešnému dňu už majú moji študenti na svojom konte projekty ako Aladdin, Aquaman, Top gun 2, Game of Thrones, Rampage, Terminator 6 a veľa iných a je úžasné vidieť tieto pokroky ako ma dobiehajú. Ja som mal možnosť učiť vo Vancouveri aj absolventov najznámejších vfx škol na svete, z USA, Kanady a zistil som že nevedia ani 20 % toho čo vedeli študenti z Compozitive. Ja som tam dal naozaj všetky triky a finty, ktoré som sa naučil od šikovných ľudí z celého sveta za celé tie roky. Je to také naplnené informáciami že si to študenti musia pozrieť viac krát aby všetko zachytili. Tento rok pracujem na anglickej verzii kurzu ktorú by som chcel dať von snaď na začiatku budúceho roka. To je pre mňa asi zatiaľ najväčšia výzva doteraz. Nič nebolo tak komplikované ako toto zorganizovať a celé urobiť.

copyright © 2013 TEMPEST a.s.
+with love by milk, WEB je postavený na CMS Romboid

Mobilná verzia / Plná verzia